Home Framgångskultur 10 år som utmanare

10 år som utmanare

by CAPE Media

VD har ordet

Att driva bolag är en resa i både medgång och motgång. Även om den här resan övervägande har bestått av medgångar, så har jag lärt mig att det viktigaste, oavsett de tillfälliga resultaten, är att jag faktiskt älskar det jag gör och tycker att det är både meningsfullt och roligt. Då spelar det mindre roll hur vinden blåser för tillfället.

Jag är noga med att stanna upp emellanåt för att reflektera över min roll och det arbete jag gör. Ibland ett par gånger per år, ibland ett par gånger i veckan. Jag granskar mig själv, min egen utveckling, mina insatser och resultaten av mitt arbete. Det här gör jag för att säkerställa att jag hela tiden har rätt verktyg för att hålla mig motiverad och kunna prestera maximalt. Men också för att faktiskt inse hur roligt och meningsfullt mitt arbete är. Det ger mig också en bra indikation på hur bolaget mår och hur alla medarbetare känner. För det som ger mig energi och mening i mitt arbete är att se människor som är stolta och glada över det vi lyckas åstadkomma tillsammans.

I det fortsatta bygget av CAPE Media är detta något av det viktigaste jag tar med mig. Att vara glad och stolt över ett meningsfullt arbete är en förutsättning för att kunna skapa positiva köpupplevelser hos våra kunder.

Jag älskar när jag som kund får uppleva något alldeles speciellt och som gärna överraskar. Själv blir jag glad när någon har ansträngt sig lite extra för att påverka mig; det kan vara en bra story, fantastisk service, inspirerande miljöer, kunskaper och insikter eller bara en genuin nyfikenhet på mig som person. Sånt bidrar till en köpupplevelse utöver det vanliga.

Och precis så vill jag att våra kunder ska känna när de är i kontakt med oss framöver!

En tidig morgon i januari 2011 klev jag in i det som redan då var ett väletablerat säljbolag med ett 20-tal olika projekt i uppdragsportföljen och cirka 25 mkr i försäljning. Jag var ivrig, men samtidigt ödmjuk och kände stor respekt för bolagets renommé och alla de kundrelationer som byggts upp genom åren.

Nu har jag varit VD för CAPE Media i 10 år. När jag blickar tillbaka på mitt arbete, så är jag inte sen att erkänna att jag möjligen var en aning naiv och otålig i början. Jag hade kanske tagit andra beslut idag, men är fortfarande övertygad om att både planen och stretagin har varit rätt. Genom att riva av plåstret fort kunde vi sikta framåt och bygga för framtiden istället för att lägga kraft på att försvara gamla affärer. I vårt ”mind set” hade vi inget att förlora, bara att vinna! Många andra bolag i branschen kämpar än idag med att ställa om sin affär och effektivisera sin försäljning.

Nu går vi in i en ny fas. Efter alla omvägar och misstag, framgångar och insikter, känner jag mig mer övertygad än någonsin om bolagets position och framtid, men också min egen förmåga som VD.

Även om vi idag har mer att förlora än för 10 år sedan, sätter vi oss på nytt i en position som utmanare. Det tvingar oss att fortsätta göra annorlunda och bevisa vägar som vi ibland är ensamma om att tro på.

Det ger oss också en fantastisk möjlighet – att i alla lägen ha roligt på vägen!

Du kanske också gillar:

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More