Home Framgångskultur 5 minuter med Billy

5 minuter med Billy

by Emma Björkman

5 Minuter med Billy

Billy Schmidt är 25 år och har jobbat på CAPE i 5 år. Billy hade hoppat av gymnasiet och jobbat med försäljning i något år. Idag är han delägare och driver flera av våra mest framgångsrika partnerskap.
HUR KOM DU TILL CAPEMEDIA?

Jag var på ett bolag där jag inte hade utrymme att växa och utvecklas, fokus låg hela tiden på kortsiktiga resultat och ledarskapet byggde på skrämseltaktiker. Det ledde till många internstrider och till slut blev det ohållbart. En kollega gick hit och jag följde snabbt efter.

 

HUR VAR DIN FÖRSTA TID PÅ CAPE?

Jag gillade att det var ett litet bolag, vilket det var när jag kom. Här var alla med och utvecklade företaget, något vi fortfarande gör. I början satt vi tillsammans i ett gemensamt rum och gjorde grovjobbet tillsammans. Det är det som gör CAPE speciellt, att man får utrymme att vara mer än bara den som håller hamstern i hjulet.

 

VILKEN HAR VARIT DIN STÖRSTA UTMANING?

Bolagets vision är att organisationen ska drivas av säljarna. Det gör att det inte har funnits någon som är anställd för att driva oss framåt, exempelvis en försäljningschef. I stället är vi själva med på resan och tar ansvar för det. När jag började var jag inte kvalificerad för att göra det arbetet, vilket gjorde mig obekväm. Idag har vi en annan set-up för nya som kommer in, ett ”onboarding”-program med mentorer och utbildning som ger alla nya de verktyg som behövs för att lyckas.

 

HUR KLARADE DU DIN FÖRSTA TID?

Jag fick utrymme att misslyckas, det var jag ovan vid från min tidigare arbetsgivare. Genom det lärde jag mig också enormt mycket. Det är faktiskt så att jag fortfarande utvecklas på samma sätt, eftersom det är så här vi arbetar. Idag är jag van vid att ta ansvar för hela försäljningsprocessen och har lärt mig göra det bra.

DU HAR VARIT PÅ CAPE I 5 ÅR, hur ser du på säljarna som kommer in idag?

Jag förstår att det finns många utmaningar. Man kommer in till ett högpresterande team och jag ser hur många ställer enorma krav på sig själva, precis som jag själv gjorde. Då är det viktigt att backa upp varje individ och ge dem förutsättningarna att kunna nå sina mål. Men också ge dem verktygen att kunna sätta rimliga mål. Ansvar är viktigt här, men ödmjukhet är också viktigt och i den prestigelösa miljön är det lätt att utvecklas.

 

HAR DIN SÄLJKARRIÄR PÅVERKAT DIG PRIVAT?

Ja, det skulle jag säga. Jag har alltid varit en målmedveten person, men jag har lärt mig att styra mot målen på rätt sätt och det har i sin tur också gett mig ett bättre självförtroende även privat.

 

VAD SKULLE DU VILJA SÄGA TILL DE SOM FUNDERAR PÅ EN KARRIÄR INOM FÖRSÄLJNING?

Sälj är superroligt! Men för att lyckas behövs både hårt arbete, men också förmågan att lyssna på andra, ifrågasätta sina egna metoder och viljan att utvecklas. Då blir man en bra säljare.

Du kanske också gillar:

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More