Warning: Creating default object from empty value in /customers/7/0/e/thecapereport.se/httpd.www/wp-content/plugins/wptouch/core/admin-load.php on line 106 Säljare att lita på vet att tid är pengar. Vi har pratat med några...
Home Framgångskultur Bli en säljare att lita på

Bli en säljare att lita på

by Emma Björkman
Det berömda uttrycket ”tid är pengar” är verkligen verkligheten för en säljare. Varje minut räknas och varje samtal tar dig närmare en affär. Extra viktigt blir det då alltså att optimera sin tid och se till att maximera den effektiva säljtiden.
Kombinationen av flera olika typer av uppgifter och det faktum att sälj faktiskt är ganska intensivt och tufft, gör det också extra svårt. Vi har samlat några tips från några säljare med lång erfarenhet.

Eat that frog

En klassiker. Alla säljare har ett moment de tycker är jobbigt, något som ofta brukar resultera i att man skjuter det hela på framtiden. Ett sätt är att gräva ned sig I en annan uppgift och plötsligt har tiden sprungit iväg.

Försök istället att ta tag I det där jobbiga så det försvinner, gör det gärna först av allt om det går. Det kommer att kännas skönt sen och du kan fokusera på roligare saker.

Minimera administrativa uppgifter

Det säger sig självt egentligen, för att maximera säljtid, försök att plocka bort administration och automatisera de uppgifter som går. Några minuter här och där är värdefulla. Här ingår även att skicka offerter eller orderbekräftelser. Kolla i ditt crm-system om det finns någon funktion för att plocka ut dokument så du slipper sitta och mata in allt manuellt. Det finns också verktyg som hjälper till med detta.

PandaDoc integreras med ditt crmsystem och hjälper dig att automatisera utskick av offerter och bekräftelser.

Använd mallar- Det är oerhört ineffektivt att börja på ett nytt mail varje gång vi ska skicka en offert. De flesta erbjudanden kommer att se likadana ut ändå. Skapa ett par ”mallar” som du kan återanvända och plocka bara in specifika fakta från behovsanalysen som kan återkoppla till erbjudandet.

Planera efter din kund

Experterna säger att den bästa tiden att prata med kunder är på eftermiddagen, tidig morgon, på kvällen, mitt på dagen eller på helgerna. Japp, det finns inte någon dålig tid att ringa på, men det kan variera mellan olika segment hur deras tillgänglighet ser ut. Om du ska kontakta restauranger är det t ex inte en bra ide att ringa vid 11 för då håller de på att förbereda lunchen. Ta en liten funderare på hur du kan strukturera din ringtid för att du ska slippa ödsla tid på att ringa och inte få svar.

Var beredd på det oförutsägbara

Om du jobbar på fältet vet du att det händer att kunder avbokar ett möte. Se till att samordna dina möten så du har möten som ligger i samma område på samma dag, eller del av dagen. Då blir det lättare att slå en av de andra kunderna en signal för att se om du kan komma lite tidigt.

Detsamma gäller om du jobbar med innesälj, om du har planerat att jobba med dina återkomster på tisdag eftermiddag och ingen svarar i telefon. Passa på att öva på just återkomster eftersom din hjärna är inställd på just återkomster. Att börja med andra uppgifter kan göra att du får en startsträcka och det tar tid.

En sak i taget

Det leder oss till nästa punkt som är att göra en sak i taget. Att ”multitaska” är en myt, flera studier visar att det snarare handlar om att skifta fokus mellan olika uppgifter väldigt snabbt. Men att skifta fokus gör att du tappar fokus och det saktar ner dig eftersom hjärnan inte hinner anpassa sig till varje ny uppgift.

Beroende på hur din säljroll ser ut så innebär detta att du kan planera din tid så du kan gruppera olika aktiviteter tillsammans, så blir du mer effektiv.

Exempel på hur du kan lägga upp din säljtid:

  • Fundera över hur många prospekts du kan ringa under 2 timmar om du inte ska göra något annat är att ringa. Estimera hur lång tid du behöver för att hitta dessa.
  • När det är dags att ringa, se till att plocka bort allt annat så du kan fokusera på att bara göra det, effektivt.
  • Ta en paus och se till att ha förberett nästa 2 timmar.
  • I slutet av dagen passar det bra att sätta av tid för administrativa uppgifter som offerter och orderbekräftelser.

Jobbar du med möten kanske du har möten på förmiddagarna och ringtid på eftermiddagen. Du måste hitta det som fungerar bäst för dig, men se till att inte skifta fokus mellan olika uppgifter för ofta.

TIPS: stäng av notiser på mailen

The show must go on

Ibland är det lätt att fira sig själv lite extra när man fått in en bra affär, ta en liten paus och mysa lite i stunden. Självklart ska framgångar firas, men den bästa stunden att ta ett nytt samtal är…? Just det, precis efter du gjort ett sälj! Så, om du nu avsatt 2 timmar effektiv ringtid, bryt inte det för att du fått in en affär. Håll ditt goda tempo istället och du kommer att ha ännu mer att fira sen!

Kom till saken

Många säljare fastnar i sin introduktion. De berättar och förklarar ingående detaljer om hur bra deras produkt eller tjänst är, men de har inte säkerställt att de har blivit inbjudna i samtalet. Så tappar man intresse ganska snabbt och det leder säkerligen till fler nej än till affärer. Se till att kort och koncist kunna formulera vad det är du vill, för den frågan kommer du att behöva besvara flera gånger om dagen. Då kommer du snabbare till behovsanalysen och kan ägna dig åt det du som säljare ska, nämligen undersöka vad det är din kund behöver.

Behovsanalysen

Det viktigaste verktyget en säljare har. Arbeta fram ett ramverk av ett par frågor du behöver ställa för att få veta tillräckligt om kunden och deras behov, så att du på bästa sätt kan ge ett passande förslag. Om du är osäker på vilka de frågorna kan vara, backa tillbaka de 10 senaste affärerna du gjort och identifiera vad det var som gjorde att kunden valde dig.

Förbered kvällen före

Istället för att ödsla viktigt säljtid, eller den viktiga energin på morgonen till förberedelser, se till att göra din prospektering klart kvällen innan. Finns det några andra uppgifter som behöver vara förberedda för att du ska kunna börja din dag, gör även detta innan du kopplar ur på kvällen. På så sätt börjar du dagen väl förberedd och kan göra det bästa av din tid!

Portionera tiden

Vi var inne på det tidigare, men dela upp tiden i mindre portioner av effektiva arbetspass och tag sedan en paus. Pomodoro tekniken” menar att 25 minuters pass av effektivt arbete hjälper dig hitta ett bra flow och förbättrar resultatet. hitta det som passar bäst för dig och schemalägg dina dagar.

Tag pauser

Att jobba som säljare är extremt intensivt, du behöver hela tiden vara på toppen av din koncentrationsförmåga och du får många gånger ganska tufft bemötande. Pomodoro tekniken (se ovan) föreslår 5 minuterspauser mellan arbetsportionerna. Gå runt lite, ta något att dricka och ge hjärnan lite vila för att ladda om för nästa pass.

Nu har du alla tips, gör dem till dina egna och hitta en form som fungerar för dig, gå ut på säljgolvet och ring i den där klockan!

Du kanske också gillar:

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More