Warning: Creating default object from empty value in /customers/7/0/e/thecapereport.se/httpd.www/wp-content/plugins/wptouch/core/admin-load.php on line 106 Så klarar du dig undan stress! | thecapereport.se
Home Framgångskultur Så klarar du dig undan stress!

Så klarar du dig undan stress!

by Louise Mirsadi
Känner du att stressen tar över och att du bara vill ge upp? Då kan du vara nära att gå in i väggen. Allt fler lider av emotionell, mental och fysisk trötthet. Addera på för många åtaganden och krav och för lite återhämtning så har du det perfekta receptet på utbrändhet. Den nya folksjukdomen har skapat nya yrkesgrupper som jobbar med mindfulness och coachning. Vi har samlat några tips från ett par experter på området

 

Berätta för din chef

Ingen kan hjälpa dig om de inte vet om problemet. Så ta första steget och förklara att du känner dig stressad och ta det med den som kan göra skillnad- din chef. Din chef har säkert andra infallsvinklar att dela med sig av och kanske kan hjälpa dig att prioritera uppgifter eller strukturera ditt schema. Var inte rädd för att vara besvärlig, det handlar om din hälsa och inget företag tjänar heller i längden på att ha utmattade medarbetare.

Skriv ned dina uppgifter

Om du har flera projekt igång över tid eller många olika uppgifter per dag så kan det kännas skönt att få ner det du ska göra i en lista eller på lappar. När du skriver ned något förs fokus bort från ditt huvud och till lappen. Det hjälper hjärnan att minska stress. Att strukturera och planera dagen på det här sättet kan minska på stressen då du återfår en känsla av kontroll.

LÄS MER OM HUR DU PLANERAR DIN DAG HÄR->

Omstrukturera din dag

Försök att börja dagen med att göra något du tycker om. När stressen är för stor är det viktigare att hitta lusten än att ”eat the frog”. Gillar du att skriva artiklar till exempel, se då gärna till att göra det på morgonen det första du gör på jobbet. Effekten blir att du får den där extra energin som kan behövas senare under dagen.

Ta pauser

Att andas och slappna av när du får tillfälle är viktigt, jobba därför inte på lunchen eller rasten. Passa på att återhämta dig istället, på så sätt blir du mer effektiv under resten av arbetsdagen. Det finns tekniker för att få in korta pauser i det löpande arbetet som har visat sig öka effektiviteten och motivationen. Läs om ”Pomodorotekniken” här.

Be om hjälp

Nej, det gör inte dig till en sämre medarbetare. Våga be kollegor om hjälp om du har för mycket på ditt bord. Se det som en chans att samarbeta och kanske komma närmare kollegor som du inte vanligtvis umgås med. Var tydlig med att uppdatera varandra hur ni ligger till, så inga missförstånd sker eller deadlines missas.

Återhämtning

Den viktigaste faktorn för att undvika utbrändhet är återhämtningen. Hur den ser ut kan ju skilja sig mellan olika personer och också hur belastningen ser ut. För någon är det kanske träning, för en annan är det kanske meditation som får dig att släppa jobbrelaterade tankar på fritiden. Men- gemensamt för alla är att sömnen är superviktig och speciellt om du levt under stress en längre tid.

Du kanske också gillar:

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More